Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 37 "Bajkowy Świat"

Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi
nr 37 "Bajkowy Świat"
ul. Szlenkierów 8, 01-181 Warszawa

tel: (22) 632 11 31

CO ROBIĆ Z DZIECKIEM W DOMU-ZABAWY LOGOPEDYCZNE

15.05.2020 (piątek) w ramach pracy zdalnej, zajęcia z logopedą.

Wszystkie dzieci, które mają zeszyty do zajęć z logopedą w domu powtarzają zawarty tam materiał 1x dziennie.

Praca z kartą pracy – kategorie i nie tylko – policz - objaśnienie w załączniku pdf o tej samej nazwie.

/plik do pobrania/

Praca z kartą pracy – kategorie i nie tylko – sylaby - objaśnienie w załączniku pdf o tej samej nazwie.

/plik do pobrania/

 


 

14.05.2020 (czwartek) w ramach pracy zdalnej, zajęcia z logopedą.

 

Wszystkie dzieci, które mają zeszyty do zajęć z logopedą w domu powtarzają zawarty tam materiał 1x dziennie.

Ćwiczenia usprawniające pracę warg:
 „Balonik” – nadymanie policzków, usta ściągnięte.
 „Całuski” – usta układamy w dziobek i cmokamy posyłając do siebie buziaki.
 „Staruszka” – usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
 „Zmęczony konik” – parskanie wargami.
 „Piesek” – chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, itp.
„Kto silniejszy?” – napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę.
Ćwiczenia oddechowe
„Kto dalej? Kto mocniej?”: dmuchanie na lekkie przedmioty: skrawki papieru, piórka, piłki ping-pongowe.
Ćwiczenia rozwijające wypowiedzi:
Zadaniem dziecka jest postawienie pytania do zdania:
Np.
Zosia ma twoją książkę.  - Kto ma moją książkę?

Wczoraj padał deszcz.
W chacie mieszkają trzy misie.
W tunelu jest ciemno.
Mój pisak jest nowy.
To są zimowe buty.
To są kwiaty dla mamy.
Dorota mieszka w Krakowie.
Jacek dostał piłkę od cioci.

Ćwiczenia z sylabami: https://www.youtube.com/watch?v=b4pR4CUrPus

13.05.2020 (środa) w ramach pracy zdalnej, zajęcia z logopedą.

  1. Wszystkie dzieci, które mają zeszyty do zajęć z logopedą w domu powtarzają zawarty tam materiał 1x dziennie.
  2. Praca z kartą pracy – kategorie i nie tylko – objaśnienie w załączniku pdf o tej samej nazwie.

/PLIK DO POBRANIA/

 

08.05.2020 (piątek) w ramach pracy zdalnej, zajęcia z logopedą.

Wszystkie dzieci, które mają zeszyty do zajęć z logopedą w domu powtarzają zawarty tam materiał 1x dziennie.

Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny

Zadaniem dziecka jest pokazywać rodzicowi rozmaite ćwiczenia warg, języka, policzków (z tych dotychczas ćwiczonych) a zadaniem rodzica jest ćwiczenie powtórzyć trzy razy.

Ćwiczenia oddechowe – osoba dorosła wycina pasek papieru kolorowego grubości 10 cm następnie wycina paski tak jakby to był grzebień lub trawa. Zadanie polega na tym, że należy nabrać powietrze noskiem a wypuścić ustami na ten „grzebień” czy „trawkę”. Wydmuchujemy na dwa sposoby raz wolno i długo a raz mocno i krótko. Ćwiczenie powtarzamy trzy razy.

Ćwiczenia z zakresu analizy i syntezy słuchowej – osoba dorosła wypowiada wyraz a dziecko wsłuchuje się, na jaką głoskę kończy się wypowiadany wyraz i podaje swój wyraz na tą głoskę, na którą kończył się wyraz wypowiadany przez osobę dorosłą. Jeśli dziecko nie radzi sobie jeszcze z wysłuchaniem głoski na końcu wyrazu to osoba dorosła wykonuje to ćwiczenie z dzieckiem i razem wymyślają wyraz.

Ćwiczenia w zakresie rozwijania słownika. Osoba dorosła wybiera przedmiot w jakimś kolorze a następnie wraz z dzieckiem wyszukuje w mieszkaniu inne przedmioty czy też produkty spożywcze w kolorze wybranego przedmiotu. Następnie dziecko może wybrać przedmiot.

Ćwiczenie artykulacyjne z głoską [m] . Zadaniem dziecka jest powtórzyć sylaby z głoską [m] na początku wyrazu a następnie pokolorowanie motylka według kodu kolorów. Dziecko może nazwać kolory. Jeśli nie zna nazw kolorów to osoba dorosła pokazuje kolor i nazywa ten kolor, może podać kredkę w takim kolorze, aby się dziecku utrwalało – załącznik pdf m-motyl-pokoloruj

/plik do pobrania/

Ćwiczenia w rozbudowie słownika –

Poznajemy części ciała https://www.youtube.com/watch?v=x7Wc4Rj22jI

Poznajemy dni tygodnia https://www.youtube.com/watch?v=KJiXPp1jSgQ

Poznajemy strony https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

 

 

 

 


 


 

07.05.2020 (czwartek) w ramach pracy zdalnej, zajęcia z logopedą.

Wszystkie dzieci, które mają zeszyty do zajęć z logopedą w domu powtarzają zawarty tam materiał 1x dziennie.

Ćwiczenia rozluźniające, wstępne w tym masaż twarzy

https://www.youtube.com/watch?v=Qoh9GyG32jY

Ćwiczenia usprawniające tylną część języka, ale również oddechowo fonacyjne– śmiechy różnego typu

https://www.youtube.com/watch?v=MmHEqRnriYU

Ćwiczenia artykulacyjne z głoską [p] w sylabie w pozycji na początku wyrazu, zadaniem dziecka jest powtórzyć sylaby: pa, po, pu, pe, py, pi a następnie pokolorować obrazek parasolki według kodu kolorów. Dziecko może nazywać kolory a jeśli jeszcze nie zna kolorów to osoba dorosła nazywa kolory, pokazuje kredki w tym kolorze a następnie prosi dziecko, aby ono pokazało kredkę w kolorze, którego nazwę osoba dorosła podaje – załącznik pdf (p-parasol-pokoloruj).

/plik do pobrania/

 

 


 

06.05.2020 (środa) w ramach pracy zdalnej, zajęcia z logopedą.

Wszystkie dzieci, które mają zeszyty do zajęć z logopedą w domu powtarzają zawarty tam materiał 1x dziennie.

Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny-ćwiczenia warg i języka.

https://www.youtube.com/watch?v=zxf6rT_3DUc

https://www.youtube.com/watch?v=eT_47xZaVDU

Ćwiczenia oddechowe

•          zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki lub ze stołu, np. watki, piórka, kawałka papieru, kawałka chusteczki higienicznej.

•          Dmuchanie w trąbkę zwiniętą z dłoni.

•          Dmuchanie na piórko próbując jak najdłużej utrzymać je w powietrzu, jak najwyżej je dmuchnąć.

Ćwiczenia z zakresu analizy i syntezy słuchowej

Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. Osoba dorosła wypowiada zdanie. Zaczynamy od zdań trzywyrazowych. Jeżeli widzimy, że dziecko sobie radzi liczbę wyrazów w zdaniu możemy zwiększyć. Zadaniem dziecka jest ułożyć tyle klocków ile jest wyrazów w zdaniu. Dziecko może też narysować tyle kółeczek lub kreseczek ile jest wyrazów w zdaniu lub klasnąć tyle razy ile jest wyrazów w zdaniu. Jeśli dziecko sobie nie radzi osoba dorosła pomaga dziecku.

Ćwiczenia z zakresu rozwoju słownictwa.

Zabawa polega na tym, że wybieramy przedmiot znajdujący się w domu i wraz z dzieckiem opisujemy ten przedmiot biorąc pod uwagę to jak się nazywa, do czego służy, jaki ma kolor, czy może być w jednym kolorze czy może mieć inne kolory, czy dziecko ten przedmiot widziało gdzieś indziej może pamięta.

Nadal w ramach rozbudowy słownika czytamy dziecku literaturę dziecięcą i omawiamy ją po jej przeczytaniu lub w trakcie.

 


 

 

30.04.2020 (czwartek) w ramach pracy zdalnej z logopedą

  1. Kontynuacja pracy z zeszytem w domu, dla tych dzieci, które mają swoje zeszyty do zajęć z logopedą.
  2. Ćwiczeni usprawniające aparat artykulacyjny:
  • Usta otwarte, czubek języka dotyka raz jednego a raz drugiego kącika ust –wycieraczki samochodowe. Język nie opiera się o dolna wargę.
  • Usta otwarte, język oblizuje wargę górną.
  • Usta otwarte, język oblizuje wargę dolną.
  • Usta otwarte, język oblizuje obie wargi ruchem okrężnym. Kilka „okrążeń” w jedną i kilka w drugą stronę.
  • Usta otwarte, język oblizuje zewnętrzne powierzchnie zębów górnych.
  • Usta otwarte, język oblizuje zewnętrzne powierzchnie zębów dolnych.
  • Usta otwarte, język oblizuje wewnętrzne powierzchnie zębów górnych.
  • Usta otwarte, język oblizuje wewnętrzne powierzchnie zębów dolnych.
  • Usta otwarte, czubkiem języka dotykamy do kolejnych zębów górnych, kolejnych zębów dolnych, ruch wykonujemy po całym łuku zębowym (skakanie po zębach, liczenie zębów).
  • Usta zamknięte, język wypycha od wewnątrz policzki – cukierki, piłeczki.
  • Usta zamknięte, język wypycha policzek i przesuwa się w górę, w dół po wewnętrznej stronie policzka – drapanie policzków.
  • Cofanie czubka języka od górnych zębów w stronę gardła i ponownie do zębów – dziecko przesuwa język od górnych zębów ku podniebieniu miękkiemu i od podniebienia do ząbków górnych - malowanie sufitu, język zagląda do gardełka.
  • Zabawa w „Wycieczkę koników”: Koniki jadą na wycieczkę (naśladowanie odgłosu kopyt konia uderzających o bruk): kląskanie językiem – uderzanie językiem o podniebienie, koniki wjechały w błoto (naśladowanie odgłosu kopyt konia, któremu ciężko wydostawać kopyta z błota): „przyklejanie” języka do podniebienia i głośne „odklejanie go”, koniki są zmęczone: parskanie ustami, koniki są zadowolone, że wyjechały z błota i odjeżdżając głośno cieszą się po końsku: i - ha - ha.
  • Usta otwarte, czubek języka podnosi się zza zębów dolnych za zęby górne - winda.
  • Zęby złączone, usta zaokrąglone i lekko wysunięte do przodu zamykają się i otwierają (całuski).
  • Zęby złączone i dziecko wymawia przesadnie i – u (kosmita).
  • Szerokie otwieranie ust i mocne zamykanie ust (rybka).
  1. Ćwiczenia słuchowe w rozpoznawaniu instrumentów muzycznych https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY
  2. Proponuję wykonać zadanie na orientację przestrzenną w obrębie kartki A4 – załącznik pdf

/plik do pobrania/

  1. W ramach ćwiczeń oddechowych proponuję pobawić się w dmuchanie na lekkie elementy, które trzymamy na różnej wysokości. Proponuję zacząć od dwóch elementów a jeśli dziecko radzi sobie to można dodać jeszcze jeden element. Jeśli mamy możliwość to można przyczepić lekkie elementy za pomocą nitki do patyczka (lub drewnianej łyżki) i zadaniem dziecka będzie dmuchanie na te elementy na różne sposoby: delikatnie i długo na pojedynczy element, mocno i krótko na pojedynczy element, długo w taki sposób, aby zebranym powietrzem wciągniętym przez nos wydmuchać ustami na zawieszone na nitce np. 2-3 elementy. Pamiętajmy, że powietrze wdychamy nosem a wydychamy ustami. Pamiętajmy, że ćwiczenia oddechowe wykonujemy krótko i gdy dziecko jest zdrowe.
  2. I ponownie przypominam o codziennym czytaniu dziecku książek wraz z ich omawianiem.

29.04.2020 (środa) w ramach pracy zdalnej, zajęcia z logopedą.

Wszystkie dzieci, które mają zeszyty do zajęć z logopedą w domu powtarzają zawarty tam materiał 1x dziennie.

Niesamowite ćwiczenia słuchowe – odgłosy ptaków, zadaniem jest posłuchać jak różne odgłosy wydają ptaki, jeśli ktoś z Państwa ma życzenie można poszukać po podanej nazwie gdzie występuje dany ptak, ale to już, jako ciekawostka, głównie chodzi o odsłuchanie odgłosów czy są one podobne czy może różne. Ważne jest, aby podczas tego zadania była cisza, aby można było się skupić i jak najlepiej wsłuchać. - https://coneixelriu.museudelter.cat/ocells.php

Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny na wesoło, zabawa polega na tym, że wycinamy małe karteczki i na małej kartce rysujemy symbole oznaczające konkretny ruch języka, warg. Omawiamy dokładnie co symbol oznacza. Kartki są podwójne. Zabawa polega na tym, że dwie osoby siedzą naprzeciwko siebie i mają rozdane karty, które są odwrócone tak, aby nie było widać symbolu. Na umówiony znak równocześnie obie osoby odkrywają po jednej kartce i mają za zadanie jak najszybciej pokazać układ języka lub warg, jaki jest na kartce.

Przykładowo można wykorzystać symbole: język w stronę nosa to strzałka do góry, język na brodę to strzałka do dołu, język na boki to strzałki na bok na prawo, na bok na lewo, język do lewego kącika ust to strzałka w lewą stronę, język do prawego kącika to strzałka w prawą stronę, język oblizuje wargę górną to łukowata strzałka u góry kartki, oblizywanie dolnej wargo to łukowata strzałka w dole kartki, rybka to kółeczko, całuski to dwa kółeczka.

Sekwencje - Zabawa polegająca na układaniu sekwencji kształtów od najmniejszego do największego lub odwrotnie od największego do najmniejszego. Należy wyciąć koła w różnych kolorach, pomieszać koła jednego koloru lub kilku, ale tak, aby zadaniem dziecka było ułożenie kół od najmniejszego do największego lub odwrotnie. Można porozmawiać o nazwach kolorów – załącznik pdf

/plik do pobrania/

Ćwiczenia oddechowe- potrzebne będą słomki lub kawałek kartki zwinięty w rulonik, gazeta zgnieciona w kulki -  https://www.youtube.com/watch?v=8s_1eFfFCZs

 

24.04.2020 (piątek) w ramach pracy zdalnej, zajęcia z logopedą.

 

  1. Kontynuacja pracy z materiałem zgromadzonym w zeszytach.
  2. Rozbudowa słownika, liczenie, pamięć - Karta pracy z książki, „Co mnie otacza” (materiały w wersji elektronicznej - edukacja w domu udostępnione przez Wydawnictwo Harmonia https://harmonia.edu.pl/pl/i/EDUKACJA-W-DOMU/257?preview=true)

 – załącznik pdf

  1. Rozbudowa słowika, budowa wypowiedzi - Karta pracy „Lubię mówić cz 1”, „Lubię mówić cz 3”(materiały w wersji elektronicznej - edukacja w domu udostępnione przez Wydawnictwo Harmonia https://harmonia.edu.pl/pl/i/EDUKACJA-W-DOMU/257?preview=true)
  2. Ćwiczenia motoryki małej z wykorzystaniem rysowanych wierszyków – świnka https://www.youtube.com/watch?v=p7n-6jFiIAc
  3. Ćwiczenia relaksacyjne – odpocznij z misiem https://www.youtube.com/watch?v=P8128iS8o0g
  4. Ćwiczenia oddechowe – na kartce A3 rysujemy trasę i zaznaczamy na niej początek i koniec, następnie urywamy mały kawałek watki, karteczki zgniecionej i dmuchamy tak, aby przesuwał się on po narysowanej trasie od miejsca początek do miejsca koniec. Trasę możemy wykonać razem z dzieckiem, może być ona tematyczna np. wycieczka do Zoo, Wyścigi samochodowe.
  5. Ćwiczenia słuchowe w rozpoznawanie dźwięków- załącznik pdf
  6. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny – dywan, karta pracy pochodzi z książki „Język hop do góry” E. Markowska, K. Żmuda Trzebiatowska

/plik do pobrania/

/plik do pobrania/

/plik do pobrania/

/plik do pobrania/

23.04.2020 (czwartek) w ramach pracy zdalnej, zajęcia z logopedą.

 

  1. Kontynuacja pracy z materiałem zgromadzonym w zeszytach.
  2. Ćwiczenia percepcji wzrokowej, w których dziecko ma za zadanie połączyć kształty, ale uwaga kształty są odwrócone – załącznik pdf
  3. Ćwiczenia z wykorzystaniem kart pracy z książki „Sensoryczny piękny świat” – załącznik pdf (materiały w wersji elektronicznej - edukacja w domuudostępnione przez Wydawnictwo Harmoniahttps://harmonia.edu.pl/pl/i/EDUKACJA-W-DOMU/257?preview=true)
  4. Układamy rozmaite sekwencji z wykorzystaniem kolorów i kształtów. Zabawa polega na tym, że wycinamy koła, kwadraty, trójkąty z załącznika pdf a następnie układamy różne sekwencje np. zielony trójkąt, żółty trójkąt, czerwone koło lub zielony trójkąt, zielony trójkąt, czerwone koło. Liczba elementów zależy od tego jak radzi sobie dziecko, dlatego zaczynamy od dwóch a jeśli widzimy, że nie jest to dla dziecka zbyt trudne to możemy dodać kolejne elementy.
  5. Ćwiczenia uwagi i pamięci słuchowej – załącznik pdf
  6. Ćwiczenia motoryki małej z wykorzystaniem rysowanych wierszyków – rysujemy kotka https://www.youtube.com/watch?v=ONbQrMP9-3o

/plik do pobrania/

/plik do pobrania/

/plik do pobrania/

/plik do pobrania/

/plik do pobrania/

/plik do pobrania/

 

 
   

 

22.04.2020 (środa) w ramach pracy zdalnej, zajęcia z logopedą.

 

  1. Kontynuacja pracy z materiałem zgromadzonym w zeszytach.
  2. Ćwiczenia oddechowe https://www.youtube.com/watch?v=5LMH7Wjrxpg
  • Gąsienica
  • Kubek z rękawiczką
  • Bańki mydlane
  1. Ćwiczenie pamięci słuchowej – opis w załączniku pdf  
  2. Ćwiczenia w rozbudowie słownika – proszę odsłuchać opowiadania na temat tego jak powstaje chleb i mleko. Po obejrzeniu proponuję rozmowę na temat obejrzanego materiału.
  • Jak powstaje chleb?

https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA

  • Jak powstaje mleko?

https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik

  1. Ćwiczenia motoryki małej wspierające całościowy rozwój dziecka a w tym rozwój mowy – malowanie balonem

https://www.youtube.com/watch?v=CAMxTT5mTQ0

  1. Ćwiczenia słuchowe, gdzie najpierw odsłuchujemy dźwięki przyrody i owadów razem z dzieckiem a następnie prosimy dziecko, aby się odwróciło a osoba dorosła odtwarza dany dźwięk a zadaniem dziecka jest odgadnąć, jaki to był dźwięk.

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

/plik do pobrania/

 

 


 

17.04.2020 (piątek) w ramach pracy zdalnej, zajęcia z logopedą.

  1. Wszystkie dzieci, które mają zeszyty do zajęć z logopedą w domu powtarzają zawarty tam materiał 1x dziennie.
  2. Proszę zajrzeć na stronę Rusz językiem i wybrać film z ćwiczeniami logopedycznymi. Są to ćwiczenia oddechowe, usprawniające aparat artykulacyjny i artykulacyjne. Ciekawa propozycja ćwiczeń a tym samym możliwość spędzenia wspólnie czasu na wesoło.

https://www.youtube.com/channel/UC5sO-_AL5x2eNw-v96evOcQ

  1. Można zagrać w grę logopedyczna mającą na celu usprawnianie aparatu artykulacyjnego. Zasady jak w grze planszowej. Potrzebna jest kostka i pionki.

Załącznik w pdf.

/plik do pobrania/

16.04.2020 (czwartek) w ramach pracy zdalnej, zajęcia z logopedą.

  1. Wszystkie dzieci, które mają zeszyty do zajęć z logopedą w domu powtarzają zawarty tam materiał 1x dziennie.
  2. Proponuje usiąść wygodnie wraz ze swoim dzieckiem i w ramach rozwijania zasobu słownika czynnego i biernego obejrzeć przygody trzech misiów: Tiszi, Taszi i Ubaki:

https://www.youtube.com/watch?v=Yz2d6YOrHv8

Życzę miłego oglądania a po filmiku lub nawet w trakcie robiąc pauzy proszę o rozmawianie z dzieckiem o kolorach, kształtach, zwierzętach, warzywach.

  1. Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koncentracji. Zadaniem dziecka jest uzupełnić tabelki tak aby wszystkie wyglądały jak we wzorze.

Załącznik w pdf.

/plik do pobrania/

Załącznik w pdf.

/plik do pobrania/

krasnale-p39
misie
smerfy
biedronki_icon
sowy

Linki

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.