Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 37 "Bajkowy Świat"

Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi
nr 37 "Bajkowy Świat"
ul. Szlenkierów 8, 01-181 Warszawa

tel: (22) 632 11 31

W CO SIĘ BAWIĆ- REHABILITANT SI

Drodzy Rodzice

Proponuję kolejne ćwiczenia dla dzieci, które mogłyby wykonywać z rodzeństwem lub z Państwa udziałem.

  1. Ćwiczenia w siadzie na podłodze.

 

Dwie osoby siedzą tyłem do siebie opierając się plecami.

- Na dane hasło trzeba odwrócić głowę do tyłu, jeśli okaże się że w tą samą stronę się udało, to nagradzamy to oklaskami.

- Na dane hasło próbujemy przepchnąć po podłodze drugą osobę. Można pomagać sobie odpychając się nogami.

- Trzymamy nad głową dużą piłkę i na hasło próbujemy ją wyrwać z rąk drugiej osoby.

- Piłkę przekazujemy sobie z ręki do ręki wokół obu osób, bez odrywania tułowia.

 

Pozycja jak wyżej ale robimy haczyk łokciami.

- Robimy wspólnie skręty tułowiem.

- Próbujemy przechylić drugą osobę na swoją stronę.

- Na dane hasło próbujemy jednocześnie wstać.

 

Dwie osoby siedzą naprzeciwko siebie w szerokim rozkroku zapierając się stopami o stopy drugiej osoby, kolana muszą być proste.

- Łapiemy się za ręce i na hasło próbujemy pociągnąć drugą osobę na swoją stronę, mocno wychylając się do tyłu.

- Łapiemy się na krzyż za ręce drugiej osoby i robimy „ piłowanie” raz jedną stroną raz drugą.

- Na podłodze pomiędzy osobami leży duża piłka, na hasło ciągniemy ją do siebie rękoma.

- Na podłodze pomiędzy osobami leży mała piłeczka pingpongowa, lekka gąbkowa lub piórko i trzeba ją przedmuchać w kierunku drugiej osoby.

 

Dwie osoby siedzą naprzeciwko siebie w odległości ok. 2-3m.

- Turlanie lub rzucanie do drugiej osoby piłki używając rąk.

- Turlanie lub kopnięcia do drugiej osoby piłki używając nóg.

 

Dwie osoby leżą na brzuchu naprzeciwko siebie w odległości 2-3m.

- Turlanie piłki do drugiej osoby po podłodze.

- Rzucanie piłki do drugiej osoby unosząc tułów w momencie rzutu.

- Przedmuchanie lekkiej piłeczki w stronę drugiej osoby.

 

Dwie osoby leżą równo obok siebie.

- Przeturlanie się nad drugą osobą, po czym pozwalamy przeturlać się tej osobie nad nami itd.

 

Dwie osoby klęczą tuż przed sobą.

- Próbujemy tak przepchnąć drugą osobę by doprowadzić ją do siadu na piętach.

 

Dwie osoby stoją na jednej nodze przed sobą.

- Trzymając ręce skrzyżowane i podskakując na nodze próbujemy przepchnąć drugą osobę „ walka kogutów”

- Trzymając dużą piłkę i jednocześnie podskakując na jednej nodze, próbujemy wyrwać piłkę drugiej osobie.

 

Pozycja na czworakach.

- Na zmianę trzeba się przeczołgać pod drugą osobą.

- Ustawiamy slalom i na hasło wyścig na czworakach.

- Przeskakujemy nad osobą będącą na czworakach.

 

Pozycja w kucki.

- Trzymając ręce skrzyżowane przepchnięcie drugiej osoby „ walka kogutów”.

- Wyścig w tej pozycji na wyznaczoną odległość prosto lub slalomem.

 

 

 

 


 

Drodzy Rodzice

Polecam skorzystać z pomocy dzieci w przygotowaniach świątecznych, zarówno podczas ostatnich czynnościach porządkowych, jak też przygotowań kulinarnych. Dzieci będą czuły się docenione i jestem przekonana, że będą się starały jak najlepiej wykonać swoje zadania. Przy okazji będą one miały możliwość ćwiczyć swoją wytrwałość, koncentrację uwagi, koordynację oraz planowanie ruchowe. Szczególnie ciekawymi czynnościami dla dzieci mogą być takie zadania jak : krojenie warzyw do sałatki, mieszanie składników, ozdabianie mazurków czy bab wielkanocnych, układanie na półmisku i ozdabianie wędlin, warzyw czy owoców, malowanie i ozdabianie jajek. Pozwólcie dzieciom na ich kreatywność, cierpliwie i wyrozumiale dajcie im czas wykonać daną czynność  a efekty ich pracy dadzą wszystkim ogromną satysfakcję. Samodzielnie wykonane i ozdobione dania będą też zapewne chętniej przez dzieci później smakowane. Życzę smacznych i ciekawych dań.


 

Drodzy Rodzice

Zapewne coraz częściej zastanawiacie się, co jeszcze możecie robić z dziećmi w domu i jak zapewnić im możliwość aktywności ruchowej, która jest naturalna i niezbędna do ich prawidłowego rozwoju. W obecnej sytuacji, warto każdą czynność życia codziennego wykorzystać do takiej aktywności.

Zacznijmy więc od poranka.

Dzieciom możemy zaproponować zabawę typu „ kto szybciej i dokładniej pościeli swoje łóżko”. Jeśli dziecko ma rodzeństwo, to rywalizują między sobą, jeśli jest jedynakiem, musimy stanąć z dzieckiem w szranki. Następnie proponujemy zabawę „ kto bez podpórki, na jednej nodze doskoczy do łazienki” lub nadal stojąc na jednej nodze, da radę umyć ząbki.  Śniadanie też może być polem do ruchowej aktywności. Począwszy od włączenia dziecka do przygotowania śniadania, do sposobu jego zjedzenia. Prosimy dziecko, by spróbowało posmarować kanapeczki masłem a następnie je udekorowało  przygotowanymi wcześniej składnikami typu : ser biały, wędlina czy jajko na twardo. Sadzamy dziecko przy stole i dając do dyspozycji bezpieczne sztućce, proponujemy zawody kto ładniej, ciekawiej udekoruje swoją kanapkę. Sposób jej zjedzenia też może być zabawą, robiąc zawody kto szybciej ją zje lub kto zje ją bez użycia rąk, pomagając sobie w jej przesunięciu na brzeg talerzyka wykałaczkami. Podczas gdy osoba dorosła zmywa naczynia, dzieciom możemy nalać odrobinę płynu do buteleczki służącej do robienia baniek mydlanych i już jest super zabawa – jedno dziecko puszcza bańki, drugie je łapie.

Po śniadaniu, możemy zaproponować zabawę w chowanego lub w „ ciepło – zimno” czyli poszukiwanie schowanego przedmiotu.  Inny rodzaj zabawy, to przejście wyznaczoną trasą – rysujemy kredą lub naklejamy małe naklejki na podłodze wyznaczając trasę do przejścia z przechodzeniem na czworakach lub czołgając się pod krzesłami lub przeskakując nad pufą lub innym bezpiecznym przedmiotem. Możemy też w wyznaczonym miejscu zostawić karteczkę z narysowanym zadaniem do wykonania np. zrób 10 podskoków lub stań na jednej nodze licząc do 10-ciu…itp.  Możemy też, przypominając sobie zabawy z własnego dzieciństwa, zaproponować skakanie w gumę ( założyć ją można na nogach krzeseł ), skakanie przez skakankę, kręgle ( z braku takowych można użyć małych plastikowych butelek po napojach ), kapsle – trasę można narysować kredą lub wyznaczyć tasiemką lub sznurkiem i pstrykając doprowadzić kapsel od początku do końca trasy a gdy kapsel komuś wypadnie z trasy, rozpoczyna od początku.  Można też zaproponować zabawę w celność rzutów – drobne przedmioty lub kulki papierowe wrzucamy do oddalonego pojemnika.  Super zabawą jest zbieranie małych przedmiotów z podłogi posługując się jedynie stopami.

Pora obiadowa może też dać wiele pomysłów na aktywność.  Zachęcamy dzieci do krojenia ( bezpiecznym narzędziem ) składników do sałatki, mieszania jej, możemy uczyć obierania ziemniaków obieraczką, czy ugniatania ugotowanych ziemniaków widelcem na talerzu albo ozdabiania potrawy. Można też zabawić się w orientalną kuchnię i zaproponować jedzenia niektórych potraw pałeczkami – prócz świetnej zabawy, dzieci poprawią koordynację ruchową w obrębie paluszków i nauczą się takiej formy jedzenia. Podwieczorek to też mnóstwo pomysłów na zabawę – możemy powiesić jabłko na mocnej nitce i zrobić zawody kto szybciej je zje bez pomagania sobie rękoma albo obranego banana położyć na talerzyku i też go jeść bez używania rąk lub jedzenia budyniu czy kisielku posługując się jedynie językiem.

Włączamy też dzieci do czynności życia codziennego nie będących zbyt trudnymi,  grożącymi dziecku lub z obawy o stłuczenie czegoś. Dzieci powinny też uczestniczyć w zmywaniu naczyń - czasami można zrezygnować z użycia zmywarki, jeśli ją posiadamy, aby dziecko nabyło określone umiejętności. Tak samo, niektóre niewielkie części garderoby, dajemy dziecku do uprania ręcznie w misce. Włączamy też dziecko do porządków – wycieranie kurzu z półki z zabawkami, mycie, przecieranie wilgotną gąbeczką zabawek, zamiatanie miotełką i szufelką – mimo że posiadamy odkurzacz. Podczas tych czynności możemy zabezpieczyć dziecko, zakładając mu zrobioną własnoręcznie zwykłą maseczkę na buzię. Podczas wiosennych porządków, gdy rodzic myje okna, dziecko może tak samo umyć lustro lub inną małą oszkloną powierzchnię w domu. Podczas tych prac porządkowych można włączyć wesołą muzykę i od czasu do czasu potańczyć z miotłą czy zabawić się karaoke.

Bardzo ciekawe zabawy można też zaproponować dziecku z wykorzystaniem koca. Oboje rodzice, trzymając za jego rogi, kołyszą dziecko leżące w nim, lub ciągną koc z dzieckiem po podłodze, możemy dziecko zawijać w koc lub ono samo, turlając się i trzymając jego brzeg, zawija się. Podskoki na łóżku też są wspaniałą zabawą dla dzieci, pod warunkiem, że zabezpieczymy je przed spadnięciem i uderzeniem się o podłogę czy jakiś mebel znajdujący się w pobliżu.  Jeśli macie Państwo w drzwiach do jakiegoś pokoju zamontowany drążek do ćwiczeń dla osoby dorosłej, to możemy dostosować go też do ćwiczeń dla dzieci. Wystarczy do tego drążka dowiązać jakieś mocne liny, jeśli ich w domu nie ma, można poświęcić dwa stare prześcieradła i skręcić je w liny robiąc na dole uchwyty dla rąk dziecka. Można też jedno prześcieradło skręcić tak, by zrobić na nim kilka supłów po których dziecko mogłoby się wspinać do góry. Z prześcieradła można też zrobić huśtawkę. Zalecałabym przy tych ćwiczeniach z linami zabezpieczyć podłogę materacem, grubą kołdrą czy dużą poduchą, nie zapominając o asekurowaniu dziecka.

Wieczorem, aktywność ruchową powoli powinno się wyciszać i ograniczać ewentualnie do wykonania kilku „ rowerków” czy innych prostych ćwiczeń wykonywanych na łóżku.

Życzę wspaniałych chwil wynikających ze wspólnej aktywności ruchowej z Waszymi dziećmi.

PRZYKŁADY  ĆWICZEŃ  DLA  DZIECI  Z  OBNIŻONYM  POZIOMEM  GRAFICZNYM

Dzieci z obniżonym poziomem graficznym często mają słabsze napięcie posturalne, dlatego są bardziej męczliwe, zwłaszcza w sytuacjach statycznych jakimi są zajęcia stolikowe np. pisanie, rysowanie czy prace typu cięcie nożyczkami, wydzieranie, wyklejanie lub prace z plasteliną. Wydolność mięśni obręczy barkowej jest mniejsza co w konsekwencji wpływa negatywnie na sprawność nadgarstka i dłoni. Dlatego musimy pamiętać, że nic nie uzyskamy zmuszając dziecko do tych prac ( jedynie zniechęcenie i awersję do prac stolikowych ), bez zwrócenia uwagi na jego stan napięcia mięśniowego.

Jeśli zauważymy niechęć do tego rodzaju zajęć stolikowych, nienaturalne podpieranie głowy,  kładzenie się na blacie stolika, kręcenie się i ciągłe zmiany pozycji, możemy przypuszczać,  że wynika to z niskiego poziomu napięcia mięśniowego.

Warto wtedy zachęcić dzieci do wykonywania ćwiczeń, które pomogłyby wzmocnić mięśnie. Warunkiem skuteczności tych ćwiczeń jest konsekwentne ich powtarzanie, przynajmniej raz dziennie przez kwadrans.

Zaczynamy więc od ruchów „ wychodzących” z tułowia i barków, angażujących duże partie mięśniowe zgodnie z kolejnością rozwoju fizjologicznego – od głowy i środka ciała po części dystalne czyli kończyny a więc dłonie.

Pozycja stojąca : - krążenia wyprostowanych rąk ruchem wolnym i płynnym  

 - obejmowanie i ściskanie dużych piłek, dużych maskotek czy dużych i niezbyt miękkich podgłówków    

- rzucanie i łapanie oburącz piłek o różnej wielkości                                                                                         

 - rysowanie lub malowanie oburącz lub pojedynczo ( ale naprzemiennie ) na papierze pakowym zamocowanym do ściany lub drzwi na wysokości dziecka. Może być też naklejanie na nim karteczkami lub plasteliną                                                                                                                                                                   

Różne zabawy i ćwiczenia w pojedynkę lub w parze:                                                                                        

 - „taczki” - dziecko chodzi na rękach podtrzymywane przez drugą osobę za nogi                                      

 - „walki kogutów” – dwie osoby skacząc na jednej nodze i ręce trzymając  za własne łokcie, starają się przepchnąć.

 Drugi wariant w przysiadzie ale wtedy ręce wyciągnięte przed siebie                                  

 -  Zwisy lub podciągnięcia się na drążku                                                                                                             

 -  Jazda na brzuchu po podłodze odpychając się rękoma – na kocyku lub na deskorolce

 Różne zabawy i ćwiczenia palcami :                                                                                                                    

  „ granie na pianinie” – palcami na blacie stołu                                                                           

 „maszerowanie” palcami, wskazującym i środkowym, po blacie                                                             

  malowanie palcami maczanymi w farbie po kartce                                                            

  rozsmarowywanie miękkiej plasteliny po kartce                                                                             

  zgniatanie, darcie kartki lub robienie z nich kulek                                                                         

  nawlekanie korali, makaronu na nitkę lub sznurek                                                                    

  przypinanie i odpinanie klamerek bieliźnianych do pudełka                                                                      

  gry typu pchełki, bierki, skaczące czapeczki   przewlekanie nitek lub tasiemek przez dziurki lub wystające elementy 


 

Drodzy Rodzice

Jako rehabilitant, terapeuta Integracji Sensorycznej oraz prowadząca zajęcia korekcyjne  z Waszymi pociechami, zwracam się do Państwa ze szczególną prośbą w obecnej, trudnej sytuacji.

Jak oczywiście Państwo wiecie, podstawową funkcją eksplorowania otoczenia przez dzieci to ruch, ruch, ruch… Wykorzystajcie więc tą naturalną ochotę dzieci do ruszania się, do ćwiczeń ruchowych w formie zabaw z rodzeństwem oraz z Państwem- Rodzicami. Większość dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym potrzebuje jedynie hasła do takiej aktywności, często towarzystwa oraz ciekawych propozycji i mądrych sugestii, jak swą naturalną ruchliwość przełożyć na ćwiczenia wzmacniające cały organizm. Zaręczam, że ta wspólna aktywność ruchowa wyjdzie wszystkim na dobre. Nie potrzeba do tego wielkich przestrzeni ani specjalnych  przyrządów, wystarczy kreatywność oraz dobre chęci.

Proponuję  ( w formie pisemnej ) ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu oraz dla dzieci z obniżonym poziomem graficznym, jak też ćwiczenia „ na wesoło” podczas  oglądania filmików z yutube.

Życzę wspaniałych zabaw ruchowych z Waszymi dziećmi i do zobaczenia w świetnej formie psychofizycznej ( dzieci i Państwa ) po skończonej przerwie w pracy Przedszkola.

Serdecznie pozdrawiam i życzę zdrowia.

19 MARCA

20.marca

                        WYBRANE  ĆWICZENIA  STÓP  PŁASKICH  I  PŁASKO-KOŚLAWYCH

  1. Siad na stołku lub krześle.

- Wysyp z pudełka klocki, kamyki, kasztany, kulki z waty, gałganki itp. Zbieraj małe przedmioty jedną stopą ( palcami ), większe obiema stopami i wrzucaj je do pudełka.

- Łap palcami stóp woreczki i naprzemiennie lewą i prawą stopą rzucaj nimi do celu.

- Jedna stopa ma założoną luźną skarpetę. Palcami drugiej stopy należy zdjąć tą skarpetę. Następnie zmiana nogi.

- Przed sobą, pomiędzy nogami, postaw wiaderko ( do wysokości do połowy siedziska krzesełka), po obu jego stronach porozkładaj drobne przedmioty. Palcami prawej stopy zbieraj z prawej strony i wrzucaj je do wiaderka. To samo z lewej strony. Zbieramy naprzemiennie.

- Palcami jednej stopy trzymaj kredkę świecową lub pisak. Druga stopa przytrzymuje kartkę na której rysujemy. Ćwiczymy naprzemiennie raz jedną, raz drugą stopą.

- Palcami obu stóp zwijamy długi materiał leżący przed nami.

 

  1. Leżenie na plecach.

-Nogi ugięte w kolanach i biodrach, stopy zwrócone podeszwami do siebie. Stopy unosimy nad podłogę i biją brawo.

- Stopy trzymają poduszkę, piłkę lub maskotkę. Przeturlaj się nie wypuszczając ich ze stóp.

- Podnosimy i zginamy naprzemiennie nogi tak, by dotykać prawą ręką lewą stopę i odwrotnie. Nie odrywamy tułowia i głowy od podłogi.

- Za głową połóż kilka woreczków lub maskotek. Zarzuć nogi za głowę, łap je po kolei i kładź na podłodze przed nogami.

- Nogi zgięte w kolanach, leżymy tuż przed ścianą. Obie stopy turlają piłkę do góry i na dół po ścianie.

 

  1. Siad prosty z podporem.

-Na wysokości ok. 30 cm od podłogi zawieszony poziomo sznurek. Używając naprzemiennie stóp należy zawieszać a następnie zdejmować szmatki, gałganki, tasiemki.

-Stopy naprzemiennie zginają się i prostują ( pa, pa, pa ).

- Obie stopy stawiają leżące butelki plastikowe lub kręgle.

-Obie stopy obracają ( pionowo ) lub turlają butelki plastikowe lub kręgle.

- Obie stopy naprzemiennie łapią paluszkami chusteczkę lub szmatkę i podnosząc nogę machają nią.

- Obie stopy obejmują piłkę i podnoszą ją do góry. Następnie okręcaj się wokół własnej osi odpychając się rękoma.

- Obie stopy obejmują piłkę, następnie przechodząc do leżenia na plecach dotykaj nią do podłogi za głową i powrót do pozycji siedzącej.

- Z boku prawej nogi ( na wysokości kolana ) połóż woreczek lub maskotkę. Następnie zegnij lewą nogę tak, by palcami stopy złapać i przełożyć na swoją stronę. To samo z powrotem drugą nogą.

- Przesuwając się w siadzie ( odpychając się rękoma ) obie stopy zbierają porozrzucane po pokoju różne przedmioty, które należy pozanosić do pudełka.

 

  1. Pozycja stojąca.                                                                                                                                                       – Przechodzenie stopa za stopą po wyznaczonej linii czy skakance. 

-Przeskakiwanie obunóż przez sznurek lub skakankę zawieszaną coraz wyżej.

-Palcami obu stóp złap małe przedmioty i przejdź kilka metrów nie wypuszczając ich.

-Palcami obu stóp ( naprzemiennie ) zbieraj porozrzucane przedmioty i podawaj je do dłoni.

- Pomiędzy kolanami trzymaj piłkę. Należy przemieszczać się lekko podskakując nie gubiąc jej.

-Pomiędzy kostkami stóp trzymaj piłkę. Podskocz zginając obie nogi i wyrzuć piłkę do tyłu.

- Chód naprzemienny na palcach, na piętach i na zewnętrznych krawędziach stóp – palce stóp w ostatnim przypadku muszą być zgięte.

-Palcami jednej stopy drapiemy się po kolanie drugiej nogi. Ćwiczymy naprzemiennie.

 

 

 

 

krasnale-p39
misie
smerfy
biedronki_icon
sowy

Linki

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.