Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 37 "Bajkowy Świat"

Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi
nr 37 "Bajkowy Świat"
ul. Szlenkierów 8, 01-181 Warszawa

tel: (22) 632 11 31

Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny

 
Ćwiczenia usprawniające pracę aparatu artykulacyjnego – przykłady.
 
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego są bardzo ważne dla wyrazistości naszych wypowiedzi. Podczas wymawiania poszczególnych dźwięków mowy nasze narządy artykulacyjne poruszają się. Ruchy te, muszą być bardzo dokładne, tzn. powinny być wykonane w ściśle określony sposób w danym miejscu jamy ustnej. Dla prawidłowego artykułowania dźwięków mowy niezbędna jest zarówno sprawność, jak i prawidłowa budowa aparatu artykulacyjnego.
 
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego powinny być prowadzone codziennie (kilka razy w ciągu dnia) przez maksimum 5 -10 minut. Tylko poprzez wielokrotne powtarzanie ćwiczeń możemy osiągnąć upragnione efekty. Prowadzimy je przed lustrem. Jeśli dziecko nie preferuje wykonywania ćwiczeń przed lustrem można wybrać inną formę np. siedzenie naprzeciwko siebie.
 
Przykłady:
 
  1. Usta otwarte, język wysuwamy jak najdalej na brodę.
  2. Usta otwarte, język podnosi się w kierunku nosa.
  3. Usta otwarte, język przesuwa się od jednego do drugiego kącika ust.
  4. Usta otwarte język oblizuje wargę górną, wargę dolną, obie wargi ruchem okrężnym. Kilka „okrążeń” w jedną i kilka w drugą stronę.
  5. Usta zamknięte, język wypycha od środka policzki raz jeden raz drugi.
  6. Usta zamknięte, język przesuwa się w górę, w dół po wewnętrznej stronie policzków.
  7. Zabawa w „Wycieczkę koników”: Koniki jadą na wycieczkę (naśladowanie odgłosu kopyt konia uderzających o bruk): kląskanie językiem – uderzanie językiem o podniebienie, Koniki są zmęczone: parskanie ustami, Koniki są zadowolone i głośno rżą: i ha ha, i ha ha.
  8. Szerokie otwieranie ust i mocne zamykanie ust tak jak pyszczek rybki.
  9. Zęby złączone, usta zaokrąglone i lekko wysunięte do przodu zamykają się i otwierają i puszczamy całuski.
  10. Nabieranie powietrza w policzki przy ustach ściągniętych i powolne wypuszczanie powietrza jak balonik, z którego ulatuje powietrze.
  11. Nabieranie powietrza w policzki przy ustach ściągniętych i naciskanie policzków palcami jak pękający balonik.
  12. Przykryj dolną wargę górnymi zębami tak jak ma ząbki króliczek.
  13. Wymawianie bardzo dokładnie, przesadnie na przemian samogłosek i ich połączeń: a, o, u, e, i, y oraz i – u, a – o, e – o.
  14. Zabawa w naśladowanie śmiechów różnych osób np. dziewczynka śmieje się: cha – cha – cha, chłopiec śmieje się: che – che – che, pan śmieje się: ho – ho –ho, pani śmieje się: chi – chi – chi.
 
Materiał opracowany na podstawie literatury, materiałów ze studiów, obserwacji i doświadczeń własnych:
D. Emiluta Rozya, „ Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym”,
 
krasnale-p39
misie
zabki
biedronki_icon
sowy

Linki

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.