Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 37 "Bajkowy Świat"

Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi
nr 37 "Bajkowy Świat"
ul. Szlenkierów 8, 01-181 Warszawa

tel: (22) 632 11 31

Czynniki wpływające na rozwój mowy

 
 
 
Do czynników wpływających na prawidłowy rozwój mowy należą:
 
  • Uwarunkowania rodziców (zdrowie, środowisko rodzinne, genetyka, wykształcenie, pochodzenie, język, jakim się posługują).
  • Prawidłowo przebiegająca ciąża i poród.
  • Prawidłowy rozwój fizyczny płodu i dziecka.
  • Prawidłowe napięcie mięśniowe w tym również w obrębie narządów mowy.
  • Prawidłowo ukształtowany i funkcjonujący ośrodkowy układ nerwowy.
  • Prawidłowo ukształtowany i funkcjonujący obwodowy narząd mowy, który stanowią: aparat oddechowy (płuca, oskrzela, tchawica); aparat fonacyjny (krtań, więzadła głosowe); aparat artykulacyjny (jama gardłowa, jama nosowa, jama ustna, wargi, zęby, policzki, język, podniebienie, dziąsła, żuchwa, zgryz).
  • Prawidłowo ukształtowany i funkcjonujący narząd słuchu (uszy).
  • Prawidłowo ukształtowany i funkcjonujący narząd wzroku (oczy).
  • Prawidłowy rozwój intelektualny dziecka.
  • Prawidłowy rozwój ruchowy dziecka w tym motoryka mała i duża
  • Prawidłowo postępujący proces samoobsługi, czyli zgodne z wiekiem dziecka nabywanie umiejętności w zakresie samoobsługi.
  • Prawidłowy rozwój procesów poznawczych: wrażenia, spostrzeżenia, pamięć, koncentracja, uwaga, myślenie, wyobraźnia, analiza wzrokowa i słuchowa, synteza wzrokowa i słuchowa, percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa.
  • Pojawienie się w wieku około 9 – 12 miesiąca życia dziecka gestu wskazywania i wypracowanie wspólnego pola uwagi.
  • Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka.
  • Prawidłowy rozwój społeczny dziecka.
  • Prawidłowo przebiegający rozwój czynności fizjologicznych organizmu w tym także w obrębie narządów mowy: oddychanie, odgryzanie, żucie i połykanie.
  • Prawidłowy sposób i okres, jaki obejmuje karmienie dziecka i przechodzenie przez kolejne etapy w zależności od wieku: karmienie naturalne, karmienie sztuczne, karmienie mieszane, karmienie za pomocą łyżeczki, pojenie z kubka.
  • Moment rozpoczęcia nauki pobierania pokarmu z łyżeczki i płynu z kubeczka a w następstwie nauka samodzielnego jedzenia i picia.
  • Prawidłowa pozycja dziecka w trakcie karmienia.
  • Konsystencja przyjmowanego przez dziecko pokarmu, w zależności od wieku: płynne, półpłynne, papki, stałe.
  • Czy dziecko ssie lub ssało smoczek, palec, wargę, kocyk lub tym podobne?
  • Czy dziecko miało lub ma stosowane kubeczki niekapki, bidony ze słomką?
  • Prawidłowo rozwijający się słuch fonematyczny, który pozwala dziecku na odróżnianie dźwięków mowy.
  • Prawidłowo rozwijający się słuch fonetyczny, który pozwala dziecku słyszeć różnice miedzy wymowa prawidłową a wadliwą.
  • Prawidłowo rozwijający się słuch fizyczny.
  • Rodzina, prawidłowe warunki środowiskowe i wychowawcze.
  • Pozycja dziecka podczas snu, szczególnie w okresie niemowlęcym.
  • Higiena jamy ustnej i higiena nosa zwłaszcza w okresie infekcyjnym.
  • Czy w rodzinie mówi się do dziecka, czy wymaga się od niego porozumiewania się czy może dziecko jest wyręczane w mówieniu?
  • W indywidualnych przypadkach znaczenie mają zabiegi np. wykonanie zabiegu podcięcia wędzidełka języka lub wędzidełka warg, usunięcia lub podcięcia migdałków podniebiennych, drenażu uszu.
  • W indywidualnych przypadkach znaczenie ma to czy dziecko jest pod opieką innych specjalistów np. laryngologa, alergologa, foniatry, endokrynologa, stomatologa, ortodonty, psychologa, pedagoga.
  • W indywidualnych przypadkach znaczenie mają nadwrażliwości w tym również w obrębie jamy ustnej.
  • W indywidualnych przypadkach należy mieć na uwadze choroby w rodzinie, opóźnienia rozwoju mowy w rodzinie.
  • W indywidualnych przypadkach należy mieć na uwadze choroby, jakie przebyło dziecko, urazy, wypadki, zatrucia lub konieczność zastosowania znieczulenia ogólnego.
  • W indywidualnych przypadkach należy mieć na uwadze sytuację dłuższej rozłąki dziecka z rodziną głównie z mamą.
  • W indywidualnych przypadkach należy mieć na uwadze leki, jakie dziecko przyjmowało lub przyjmuje.
 
Materiał opracowany na podstawie literatury, materiałów ze szkoleń, obserwacji i doświadczeń własnych:
 
  1. B. Rocławski, W. Fedorowska, B. Wardowska, „Wczesne uwarunkowania rozwoju mowy, wywiad biologiczno środowiskowy, Glottispol, Gdańsk 1995.
  2. Styczek, „Logopedia”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1974.
  3. J. Cieszyńska, M. Korendo, „Wczesna interwencja terapeutyczna – stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007.
  4. E. M. Minczakiewicz, „Logopedia, mowa, rozwój, zaburzenia, terapia”, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1997.
  5. „Mowa dziecka do 6 roku życia – ćwiczenia usprawniające, porady lekarza rodzinnego”, Wydawnictwo Literat, 2012.
  6. Materiały ze szkoleń u dr I. Michalak Widery.
  7. Materiały ze szkoleń u mgr K. Kuny.
  8. Materiały ze szkoleń u dr n. hum. A. Banaszkiewicz.
 
krasnale-p39
misie
zabki
biedronki_icon
sowy

Linki

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.