Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 37 "Bajkowy Świat"

Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi
nr 37 "Bajkowy Świat"
ul. Szlenkierów 8, 01-181 Warszawa

tel: (22) 632 11 31

Parę słów o integracji sensorycznej

 


CO TO JEST INTEGRACJA SENSORYCZNA ?


INTEGRACJA SENSORYCZNA to proces, dzięki któremu mózg otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów ( wzroku, słuchu oraz skóry, mięśni, ścięgien i błędnika) segreguje je, rozpoznaje, interpretuje i integruje ze sobą oraz z wcześniejszymi doświadczeniami i w konsekwencji odpowiada adekwatną reakcją organizmu.

Inaczej mówiąc, integracja sensoryczna jest taką organizacją wszystkich bodźców  odbieranych przez mózg, by mogły  być użyte w działaniu w sposób adekwatny do ich siły i rodzaju.

Twórcą teorii Integracji Sensorycznej ( Sensory Integration ) SI, jest A. Jean Ayres, psycholog, terapeuta zajęciowy i pracownik naukowy na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles, która w latach 60-tych ubiegłego wieku, w oparciu o wiedzę z zakresu neurologii, psychologii i pedagogiki sformułowała hipotezy o rozwoju integracji sensorycznej i jej wpływu na rozwój dziecka. W celu umożliwienia oceny prawidłowości lub ich braku w tym zakresie stworzyła test pod nazwą Południowo Kalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej.

Testy powyższe wykonuje się ( od 4-go roku życia dziecka ) w poradniach psychologiczno – pedagogicznych lub w gabinetach terapii SI,  w sytuacjach podejrzenia o nieprawidłowe reagowanie na informacje płynące ze wszystkich zmysłów dziecka i z jego najbliższego jego otoczenia.
 


JAK ROZPOZNAĆ, CZY DZIECKO MA ZABURZENIA W ZAKRESIE INTEGRACJI SENSORYCZNEJ ?


  • ma słabą równowagę, często potyka się i przewraca, nie lubi zabaw ruchowych.
  • unika zabaw związanych z brudzeniem rąk, unika dotyku określonych faktur, materiałów.
  • ma opóźniony rozwój mowy lub wydaje się nie reagować na słowa i polecenia.
  • ma problem z utrzymaniem uwagi nad zadaniem, nie doprowadza czynności do końca.
  • ma kłopoty z opanowaniem technik szkolnych – pisanie, czytanie, liczenie.
  • ma słabą koordynację ruchową – słabo wycina, rysuje,  ma nieprawidłowy chwyt kredki.
  • ma nienaturalny lęk przed wysokością.
  • ma chorobę lokomocyjną.
  • ma problem z nauczeniem się nowych zadań ruchowych – jazda na rowerze lub hulajnodze.
  • ma obniżoną wrażliwość na bodźce – nie odczuwa zimna, bólu.
  • ma kłopoty z samoobsługą.
  • nie lubi dotykać i być dotykanym, nawet przez bliskie mu osoby.
  • nie lubi mycia twarzy, włosów, obcinania paznokci.
  • nie lubi jedzenia o określonej fakturze.
  • nie lubi chodzenia na bosaka po piasku, drobnych kamyczkach.
  • jest wyjątkowo wrażliwe na bodźce słuchowe i zatyka uszy na niewielkie dźwięki.
  • szybko się męczy lub wręcz odwrotnie, jest w ciągłym ruchu – hiperaktywne.
  • nie ma ustalonej dominacji ręki - po ukończeniu 4 roku życia.
  • myli prawą i lewą stronę.
  • podczas prac stolikowych często podpiera głowę.
  • źle się czuje podczas kręcenia na karuzeli, nie lubi huśtania.
  • ma kłopoty z przerysowywaniem, przepisywaniem z tablicy.
  • odwraca litery – lustrzane odbicie, lub myli je  - p, b, d.
  • źle znosi stres i reaguje nieadekwatnie na trudne dla niego sytuacje.

 

 

 

 

 

 

krasnale-p39
misie
smerfy
biedronki_icon
sowy

Linki

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.