zabawy z kostką
Słowo wstępne
Uczmy się grać w gry planszowe, bo są nie tylko wspaniałą formą rozrywki ale także wspomagają rozwój intelektualny, integrują grupy rówieśnicze i uczą tworzyć oraz zacieśniać więzy międzyludzkie To oczywiste, że gry planszowe tak jak wszelkie inne służą rozrywce, jednak w ich przypadku, jak w żadnym innym, realizuje się zasada uczenia się przez zabawę, która jest naturalną i spontaniczną aktywnością dziecka, którą wykonuje odruchowo i bez jakiegokolwiek namysłu. Jeżeli zatem korzystamy z gry planszowej polegającej na tworzeniu czy odgadywaniu słów, dziecko w naturalny sposób nabiera umiejętności Ten rodzaj i format nauki jest najbardziej skuteczny i efektywny, gdyż sprawia dziecku przyjemność a dziecko ma poczucie że nie jest do niczego przymuszane i nakłaniane. Dodatkowo działają często jako istny pomost pomiędzy pokoleniami – gdy do gry zasiadają rodzice, dzieci i dziadkowie, oraz uczą kontroli i emocji, gdyż w grupie zupełnie inaczej należy się zachowywać niż siedząc samemu przed monitorem komputera, gdy przeciwnik nie widzi naszej reakcji.
CELE GŁÓWNE
Nauka przez zabawę – zabawa jako środek ułatwiający opanowanie, utrwalenie i usystematyzowanie zdobytych wiadomości,
wzbudzanie zainteresowania grami planszowymi, jako sposobu na spędzanie wolnego czasu z rodziną i kolegami,
rozwijanie umiejętności logicznego rozumowania,
poprawienie sprawności umysłu, koncentracji i spostrzegawczości,
rozwijanie myślenia abstrakcyjnego,
rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
wzmacnianie odporności psychicznej,
nabywanie umiejętności przyjmowania odpowiedniej postawy wobec porażki i zwycięstwa oraz odporności na stres.
CELE SZCZEGÓŁOWE
· gry planszowe jako przeciwdziałanie uzależnieniom od multimedialnych urządzeń
· poznanie zasad gry,
· szacunek dla przeciwnika,
zapewnienie alternatywnej formy spędzania czasu wolnego w przedszkolu i w domu
komunikowanie się i współdziałanie w grupie
zdrowa” rywalizacja
przeżywanie radości ze wspólnej gry
pokonanie nieśmiałości
usprawnianie koncentracji uwagi
umiejętność cierpliwego oczekiwania na swoją kolej
ćwiczenie pamięci i logicznego myślenia
uważne słuchanie drugiej osoby
doskonalenie umiejętności matematycznych
posługiwanie się kostką – liczenie oczek
rozróżnianie figur geometrycznych
CELE WYCHOWAWCZE
Właściwie prowadzone zajęcia koła mają wielkie wartości wychowawcze i kształcące.
Wpływają na ogólny rozwój osobowości dziecka.
Dzięki nim rozwija się wrażliwość i spostrzegawczość dziecka, a zwłaszcza wyobraźnia..
Rozbudzają nowe zainteresowania.
METODY PRACY
aktywizujące: gry planszowe, karciane, gry dydaktyczne, gry interaktywne i zręcznościowe,
praktycznego działania: rozwiązywanie zadań, rebusów, łamigłówek.